BURSA SZKOLNA W KOLE W ZESPOLE OPIEKUŃCZO - EDUKACYJNO - WYCHOWAWCZYM

 ul. Kolejowa 13

  62-600 KOŁO

bursa_kolo@poczta.onet.pl
  • Kontakt

                tel. 63 261-01-77

                   63 272-09-75

             fax. 63 261-67-27

    e-mail:bursa_kolo@poczta.onet.pl

     

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny

  • Statystyki

    • Odwiedziło nas: 198460
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni

Bursa Szkolna w Kole - propozycja aktywnych form spędzania czasu wolnego w trakcie nauczania zdalnego

Bursa Szkolna w Kole - propozycja aktywnych form spędzania czasu wolnego w trakcie nauczania zdalnego

                Zapraszamy do udziału w zajęciach on-line dla wychowanków

                                               część IV

Witajcie,

przerwa świąteczna skończona, dlatego znów się z Wami spotykam. Myślę, że święta spędziliście w domu i upłynęły Wam w miłej atmosferze.

  1. W związku z nowymi zaleceniami Ministra Zdrowia, od16.04.2020 nie będzie można opuścić domu bez zasłoniętych ust i nosa. Dlatego proponuję Wam proste sposoby na wykonanie bawełnianej maseczki ochronnej w domu.  Instrukcje znajdziecie w poniższym linku: https://www.youtube.com/watch?v=GgqMFxNTmqU

Pamiętajcie jednak, że z domu wychodzimy tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne.

  1. Jak ograniczyć ryzyko zakażenia koronawirusem?

Dowiedz się więcej na stronie:

https://www.gov.pl/web/koronawirus

Wiem, że informacji na ten temat jest bardzo dużo, jednak pod tym linkiem znajdziecie tylko wiarygodne informacje zgromadzone w jednym miejscu.

  1. Proponuję Wam, abyście chwilę czasu wolnego spędzili w kuchni. Po świątecznym jedzeniu zróbcie sobie coś lekkiego, ale smacznego i odżywczego. Dobra zupa na pewno poprawi Wam humor, a i będzie gotowy obiad dla całej rodziny. Skorzystajcie z przepisu sławnego kucharza Karola Okrasy, przepis najdziecie pod poniższym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=UBwr2XvLk0w

Przypominam, że zawsze możecie się ze mną skontaktować telefonicznie.

                                                                                                                      Wychowawca Beata Wichłacz

 

WITAJCIE KOCHANI!

          Świąteczne chwile już za nami. Mija kolejny dzień izolacji w domu, a każdy następny to wyzwanie. Eskalacja zła w postaci koronawirusa, zmusza nas do tego, by wciąż walczyć z podstępnym wrogiem wszelkimi sposobami. Naszym orężem może być rozważne zachowanie i… ćwiczenie dzielności etycznej. Dlatego dzisiejsze spotkanie aktywizujące, zatytułowałam „TARCZA ZŁOTEGO ŚRODKA”. Może okaże się skutecznym antidotum na lęk, który towarzyszy wszystkim. Zasada złotego środka według Arystotelesa, to „znalezienie równowagi między skrajnościami, to postępowanie, w którym nadmiar jest błędem, niedostatek przedmiotem nagany, środek zaś czymś właściwym”. W obliczu katastrofy zdrowotnej, nie możemy sobie pozwolić na to, by strach  nas sparaliżował, pragnienia zniewoliły, a emocje zgubiły. Dlatego, moja propozycja ćwiczenia cnót, zalecanych przez starożytnego filozofa, wydaje się zasadna i adekwatna do obecnej sytuacji. Wspólnym mianownikiem naszych działań, NA POLU WALKI Z PANDEMIĄ, będzie ROZTROPNOŚĆ. Zapraszam do zadań:

I.UNIKAJ PUŁAPKI STRACHU- z poniższych wyrazów utwórz puzzle, a następnie ułóż sentencje i jeśli nawet nie wybrzmią tak, jak w oryginale, będą doskonałym sposobem na odkrycie w sobie potencjału odwagi :

- NIGDY, NIE, KTO, ŻYJE, W, BĘDZIE, STRACHU, WOLNY (Horacy)

- NASZĄ, JEST, ZŁU, SIĘ, GŁÓWNĄ, WYMKNĄĆ,TROSKĄ, KTÓRE, GROZI, NAM(ks.J.Tischner)

- GŁĘBIĘ, NA, WYPŁYŃ, NIE, SIĘ, BÓJ, LĘKAJ, NIE(K. Wojtyła)

# konkluzja : „ Odwaga jest to wiedza o tym, czego się bać, a czego nie”(Platon)

(tak przy okazji, polecam chłopcom książkę A.MacLean „Działa Nawarony”,w której przeczytacie, że „istotą odwagi nie jest brak strachu, lecz jego przezwyciężanie i opanowanie”)

       * Człowiek wobec nacisku zła może popaść w depresję, stać się agresywny, a przeżywane ciosy od losu mogą doprowadzić go do osłabienia wrażliwości emocjonalnej i intuicji moralnej.

 II. ROZMINUJ ZŁO-zapoznaj się z wierszem C.K.Norwida  „Fatum”, a następnie narysuj „KARYKATURĘ ZŁA”- znajdź słabe punkty postaci i całą mocą woli, pokonaj IMPRESJĄ PLASTYCZNĄ „dzikiego zwierza”, bo tak określa nieszczęście poeta…(maturzystom polecam  wiersze T.Różewicza i Cz.Miłosza „UNDE MALUM?”-skąd zło?- no właśnie…) Zapraszam do dyskusji mailowej na ten temat, służę pomocą w interpretacji utworów.

    *Motyw silnego niepokoju przed nieznanym i fakt, że wyobraźnia może zaburzać zdolność realnej oceny zagrożenia, widoczny jest na obrazie E. Muncha „Krzyk”. Przywołaj go w pamięci, zanim wykonasz trzecie zadanie(znajdź nową perspektywę „ okiełznania zła”)

III. ZŁAP DYSTANS- to zadanie polega na wnikliwej analizie BAJKI FILOZOFICZNEJ A. Schopenhauera  „O JEŻACH”, które w ciągłej potrzebie bliskości, raniły się nawzajem. Czy znalazły złoty środek? Przekonajcie się sami. Koniecznie przeczytajcie i zaproście do dyskusji przyjaciół i rodzinę!!! Ta prosta historia niesie bardzo mądre przesłanie. Młodszemu rodzeństwu  opowiedzcie bajkę „O rybaku i złotej rybce”!(morał też trafnie wpisuje się w teraźniejszość)

    *A teraz czas na twój-decydujący-ruch, chciałoby się powiedzieć „kontratak na Covid-19”

IV. ZAŁÓŻ TARCZĘ - do podanych przeciwieństw (antonimów słownych) znajdź UMIAR DO SKRAJNYCH ZACHOWAŃ I ZASTOSUJ W PRAKTYCE SWÓJ WŁASNY ZŁOTY ŚRODEK(zaproponuj innym taką burzę mózgów i podzielcie się ze mną swoją mądrością życiową!( Ja też uczę się od was!)

NIEFRASOBLIWOŚĆ—PANIKA, CHCIWOŚĆ-ROZRZUTNOŚĆ, TCHÓRZOSTWO-NONSZALANCJA, NIEŚMIAŁOŚĆ-ZAROZUMIAŁOŚĆ, LENISTWO-PRACOHOLIZM, KOMPLEKSY-AROGANCJA, NIEMOC-AGRESJA, ROZPACZ-SZYDERSTWO etc.

    *Wnioski z dzisiejszej lekcji biblioteczno-plastycznej:

1.Zahartuj się w odwadze (włącz się do akcji „NIE KŁAM MEDYKA, NIE KŁAM RATOWNIKA”)

2.Miej umiar w robieniu zakupów(„ZA WCZEŚNIE NA ZDEJMOWANIE OGRANICZEŃ”)

3. Zachowuj bezpieczną odległość –opcjonalnie 2 metry („NAKAZ DYSTANSU SPOŁECZNEGO”)

4.Bądź odpowiedzialny (od 16 kwietnia 2020 „OBOWIĄZEK ZAKRYWANIA UST I NOSA”)

5.Rozwijaj zdolności i wyobraźnię plastyczną (ZAPROJEKTUJ MASECZKĘ OCHRONNĄ)

ZAPROSZENIE:  „Lykantropia”(poetycka refleksja o wilczej naturze człowieka), „Tango”(metaforyczny obraz ludzkiego losu), „Śniadanie na trawie”(wycinankowa animacja malarska)-SERWIS NINATEKA

 *Praca domowa: CARPE DIEM (OCZYWIŚCIE W GRANICACH ROZSĄDKU)

                                                                                                                          wychowawca- LIDIA LEBIODA

 

 

Drodzy wychowankowie,

zapraszam Was na kolejne, poświąteczne już spotkanie. Zapewne wiecie, że od   16.04 istnieje obowiązek noszenia maseczek - zakrywania ust i nosa w miejscach   publicznych- dla wszystkich.

 Zakup maseczki jest problematyczny, albo ich nie ma albo są drogie. Jeśli już udało Wam się znależć aptekę, maseczki i macie wybór, to zdecydujcie się na tę z filtrem o klasie ochronnej FFP3. Zwykła chirurgiczna ma bardzo ograniczoną skuteczność.

  Lepiej niż ona sprawdzi się na pewno maseczka z filtrem, którą zrobicie sami.

Proponuję Wam więc konstruktywne i pożyteczne spędzenie czasu wolnego: Jak samemu zrobić maseczkę ochronną? Możecie oczywiście zachęcić do tego innych domowników.

       Zróbmy to sami:

  Najprostszą maseczkę możecie uszyć ze zwykłej bawełny. Pamiętajcie jednak, że jej działanie ochronne jest niewielkie. Dużo skuteczniejsza będzie maseczka jednorazowa wykonana ze ściereczki flizelinowej /flizelina jest dostępna w sklepach, w takich rolkach jak ręczniki papierowe/.

  • Przygotuj około 40 cm takiego materiału. Jako filtr maseczki sprawdzi się cienka ściereczka z mikrofibry lub materiał filtrujący z worka do odkurzacza.
  • Wytnij z worka kwadrat, który dokładnie zakryje nos, usta i podbródek. Złóż flizelinę na pół, w środek wsuń filtr.
  • Uformuj harmonijkę /przeprasuj każdą fałdę/. Dzięki temu łatwiej dopasujesz maskę do twarzy i zakryjesz nos.
  • Potrzebne Ci będą gumki recepturki, które umożliwią zaczepienie maski o uszy /przytwierdż je np. zszywaczem, taśmą/.

       Kiedy ją stosować?    

Taką maseczkę powinniśmy zmieniać co 30-50min. Nosić ją tyko wtedy, gdy musimy przebywać w tłumie, jeśli mamy objawy infekcji lub przebywamy w towarzystwie osoby chorej.

        Jak ją założyć?

Przed dotknięciem maski dokładnie umyj ręce wodą i mydłem. Przyłóż maskę do twarzy, zacznij od nosa i pociągnij ją w dół tak, by zakryła usta i podbródek. Zahacz gumki o uszy.

Po użyciu usuń pętle z uszu. Zdejmując maseczkę starajcie się nie dotykać nią niepotrzebnie twarzy, ubrania itp. Wyrzuć ją do zamkniętego pojemnika.

Na koniec umyj ręce wodą z mydłem i przetrzyj środkiem dezynfekującym.     

  W przygotowaniu tekstu posłużyłam się materiałem prasowym.

            Mój dyżur: poniedziałek, wtorek, piątek: 16- 19-ta.

      Pozdrawiam Was

 

                                                                                       Anna Krawczyk

 

 WITAJCIE

Propozycja aktywnych form spędzania czasu wolnego w trakcie nauczania zdalnego część 4

...tymczasem przenoś moją duszę utęsknioną

do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych

Szeroko nad błękitnym Niemnem rozciągnionych

Do tych pół malowanych zbożem rozmaitem.

Kochani chciałabym Was zabrać na wycieczkę sentymentalną, podróż w przeszłość. W czasy minione, ale jakże bliskie memu  sercu.

Wilno to miasto, które można wciąż odkrywać na nowo.

https://www.youtube.com/watch?v=GHgSDoHEz0w

                                                                                  Beata Griniewicz

 

Witam serdecznie

 

Dla naszego bezpieczeństwa nadal musimy pozostać w domu. Domyślam się, że dużo czasu spędzacie przed komputerem, co może spowodować wiele dolegliwości np. bóle kręgosłupa, mięśni czy zmęczenie.

Proponuję Wam relaks poprzez ćwiczenia rozluźniające, aby zniwelować napięcie mięśni szyi i karku. Poniżej podaję link do ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=QCw3L7MhUJs&feature=share&fbclid=IwAR3ZEooI8-5GnQomTntyzR4ey9DiAy4TjURfO0U6iEmznUYJWUfV4aK3sMY

Należy doskonalić również pamięć i dbać o dobrą koncentracje. Zachęcam do treningu pamięci poprzez rozwiązywanie różnych łamigłówek, rebusów, krzyżówek itp. Możesz zacząć np. od poniższej zabawy:

Zabawa w znajdowanie ukrytych wyrazów. W ciągu liter znajdź ukryte słowa, na przykład: ponweapiesuwy2dv

Khehebj34asdyskotekahadsjh2sadljsfryzjerakskajs jadsjaskinonsdj  jasywtrweliterahwh sjds82jsd7okularykqwjstółjesufitladkl7apteka jasjabłko27jsuq wpncvbakołdracaoernarzuta mksdk posnd73mcnsaolejjsdhaksiążkas jdj8mąkaiurw desky3programjatwsalapw8 jsuqprękazasłonaporęcziw82jkaj 9jwqpancpaszcvkrzesłopwpająkmzpwparasol9msw

Miłośników pięknych krajobrazów i gór zapraszam do odwiedzania Tatrzańskiego Parku Narodowego, który rozpoczął nowy cykl krótkich filmów pod hasłem „Głowa do GÓRY #tatrypoczekają”. Filmy przybliżają przyrodę, aktualne zjawiska przyrodnicze, poznacie także sporo tatrzańskich ciekawostek, o których być może jeszcze nigdy nie słyszeliście! Poniżej link do pierwszego odcinka z tej serii, zobaczcie oznaki wiosny pod Tatrami, miłego oglądania:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=20&v=nW5u98vCyK0&feature=emb_title

Czekam na Wasze maile, piszcie do mnie- nowabea@poczta.fm

 

                                                                                                    wychowawca Beata Nowicka